"Tavallisuuden aave on absurdi, melankolinen ja
hauska matka kotimaamme mykkiin syövereihin."
Tavallisuuden aave pureutuu tavallisuuden tavoitteluun. Näytelmän perheenäiti haluaisi olla tavallinen ja haluaisi tavallisen perheen, mutta sen sijaan hän joutuu auttamaan poikansa ylle mekon. Poika on erilainen ja saa osakseen paheksuvia katseita ja välttelyä. Hän on huomiotaherätävä. Samoin pihan penkillä istuva lintupäinen äiti lastenrattaiden kanssa on erilainen, hän saa kestää uhkaavaa käytöstä. Muut pihalla seisoskelevat vain konkreettisesti kääntävät selkänsä tapahtuneelle.
Q-teatteri / Kuva: Pate Pesonius |
Lintunaamari kuvaa erilaisuutta ja joukosta erottautuminen ei lupaa hyvää. Koulussa yksi lapsista jää ilman muiden kanssa samalaista naamaria ja joutuu laittamaan päähänsä erilaisen, ja näin ollen häntä kiusataan oikein joukolla. Riipaisevia hetkiä. Erilaisuuden pelossa asiat tehdään muiden kanssa samallalailla: häissä ryystetään kahvikupista yhtaikaa ja nuorisobileissä kaljaa kitataan kurkusta alas samaan rytmiin ja paikkaa vaihdetaan huoneen laidalta toiselle joukkona. Sitten vain pönötetään. Mahtavan meininginkin huutaja palaa nopeasti naama peruslukemille. Vasta sitten kun kaikki ovat lähteneet ja on jääty yksin, voi oikeasti pistää tanssiksi! Tämä kohtaus oli yksi näytelmän herkullisimmista ja Laura Birnin tanssiliikkeet: wou!
Q-teatteri / Kuva: Pate Pesonius |
Suomalaiseen tapaan ei näytelmässäkään turhia jorista. Näyttelijöillä on hyvin tyyni, jopa ilmeetön olemus (miten voi pokka pitää niin hyvin!), liikkuminenkin on jäykkää. Monet löytävät varmasti vanhan ajan meiningistä yhtymäkohtia omaan perheeseen tai sukuun, juhliin ja juhlapyhien viettoon. Halutaan näyttää tavallisesta perheeltä, mutta pinnan alla kuohuu. Ja mikä oikeastaan on edes tavallisuutta?
Näytelmän aikana mennään tunnetiloissa laidasta laitaan: naurusta itkuun saman kohtauksen aikana. Väliaikaa ei ollenkaan ole, mutta ei sitä osannutkaan kaivata. Mieletöntä suomalaista teatteria ja mielettömiä näyttelijöitä! Ennestään tuttuja nimiä olivat vain Laura Birn ja Elina Knihtilä - molemmat television kautta, mutta eiköhän Ylermi Rajamaasta, Pyry Nikkilästä ja Antti Heikkisestä kuulla vielä lisää. En pistäisi pahakseni.
Todella vaikuttavaa.
Tavallisuuden aaveen ohjaajan toimineen Saara Turusen esikoisromaani Rakkaudenhirviö menee suoraan lukulistalle.
Q-teatteri / Kuva: Pate Pesonius |
Kantaesitys 19.2.2016
Teksti ja ohjaus: Saara Turunen
Rooleissa: Elina Knihtilä, Laura Birn, Ylermi Rajamaa, Pyry Nikkilä ja Antti Heikkinen (Teak)
Äänisuunnittelu: Tuuli Kyttälä | Lavastus: Milja Aho
Valosuunnittelu: Erno Aaltonen | Pukusuunnittelu: Laura Haapakangas Maskeeraussuunnittelu: Riikka Virtanen | Koreografia: Janina Rajakangas
Minä menen tänä iltana katsomaan tätä näytelmää! Olen niin odottavalla mielellä, täpinöissäni.
VastaaPoistaKirja on hyvä! Aikalailla omaelämäkerrallisuutta.
Elämyksellistä iltaa!
PoistaKiitos! Voi että oli hyvä! Sekin kohtaus, missä Knihtilän esittämä perheenäiti kaipaa jotain elävämpää kuin suomalaisen itsenäisyyspäivän vietto, tempautuu hetkeksi latinotunnelmaan, ja sitten pudotus, tuo mainitsemasi valtaavn ilon ja naurun muuttuminen itkuksi. Minähän itkin katsomossa mukana.
Poista"Nyt juhlitaan." Voi, miten tuo repliikki riemastutti, kun juhlasta ei ollut tietoakaan.
Katsotaan, saiisnko aikaiseksi kirjoituksen.
Ihanaa että tykkäsit Marjatta! Nyt tuli mieleen myös isän pitämä puhe hääparille, jonka hän taisi aloittaa sillä, että riisiä saa heittää, ettei linnut räjähdä tj. Ja tämä kaikki hitaassa temmossa, oli yleisöllä naurussa pitelemistä. Niin paljon hienoja kohtauksia.
PoistaSinulle olisi haaste :) toivottasti et ole vielä tätä saanut :D
VastaaPoistahttp://ikuinenlukutoukka.blogspot.fi/2016/05/unpopular-bookish-opinions.html
Kiitos! Pahoja kysymyksiä...
Poista